Vita rika män blir ännu rikare

Kent Werne presenterar sina böcker.

Kent Wernes föredrag i måndag hade rubriken “Vem tjänar på privatiseringar?” och föga överraskande i och för sig så fanns det antal svenska medelålders män som dragit vinstlotter.
Jag som trodde att jag visste en del, blev också överraskad av hur utstuderat det är att avsiktligt dränera den offentliga sektorn på en säker avkastning. Maud Olofssons ivriga kvinnliga bävrar som startar egna företag har kanske funnits till en del, men den största delen av omsorgs och vårdverksamhet har inordnats i de breda kapitalistiska läsningar som tar över med marknadsdynamikens egen inneboende kraft. Inom skolsektorn är det fortfarande en viss mångfald men även inom denna äter de stora hajarna upp de mindre i ökande grad.
Upplägget som stöds av vår underdåniga lagstiftning globalt och inom Europa mot  skattesmitning och hemlighetsmakeri med stora förmögenheter är begripligt. Det fordras ett antal komponenter. Det första är att ha ett bolag registrerat i Jersey eller annat skattesmitarparadis, det andra en välvilligt inställd bank som lånar ut stora pengar till en bra ränta till bolaget i skattesmitarparadiset, vi kallar den för Smit AB i fortsättningen. Sedan ser du till att via Smit AB äga ett bolag i Sverige, vi kallar den Vård AB,  som köper skolor, vårdcentraler eller vad det nu kan vara. De lånen finansieras via lån från Smit AB, och nu kommer det tjusiga, genom att betala en hög ränta till Smit AB så försvinner raskt vinsten från Vård AB i Sverige. Men hur uppstår vinsterna då? Inom vården, drar man ned personal, inom skolorna anställer man färre lärare och har sämre billigare lokaler, inom sjukvården satsar man stenhårt på sjukdomar och åkommor som är lätta att behandla och inte kräver dyra insatser. Så ser bilden ut. Fast det finns ideellt/personal/kooperativt drivna verksamheter som har liknande mål och verksamhet som offentliga så är redan över hälften i händerna på riskkapitalet. Den som driver en liten verksamhet har svårt att motstå  ett sockrat bud. KD-politikern Mats Odell var en av dem som sålde en verksamhet till riskkapitalet och blev förmögen på kuppen, fick vi veta som var på föreläsningen.
Som åhörare kan man bara undra, hur kunde det bli så här tokigt?

Seppo Laine