Inrätta en SRHR-mottagning!

Vänsterpartiet vill öppna en mottagning för sexuell och reproduktiv hälsa i Region Uppsala. Där ska patienter kunna få stöd kring exempelvis sexuell hälsa, preventivmedel och att testa sig för könssjukdomar.

– Vårdvalet inom gynekologi i Region Uppsala har tyvärr gjort vården uppstyckad och fragmenterad. Patienter har svårt att veta vart de ska vända sig. En mottagning för sexuell hälsa fungerar som en enkel och självklar väg in till vården, säger Neil Ormerod, regionråd för Vänsterpartiet.

Han poängterar att en mottagning för sexuell hälsa skulle bidra till att göra vården mer jämlik.

– Vi vet att det finns grupper som sällan söker vård för den här typen av problem. Till exempel drar sig många män för att kontakta vården och det finns inte heller någon självklar plats för dem att vända sig till. En mottagning underlättar för dem och skulle också kunna arbeta mer inriktat med att nå ut till alla invånare i länet.

Vänsterpartiet vill gärna se en verksamhet som riktar sig just mot män, en mottagning för män som jobbar tätt ihop med mottagningen för sexuell hälsa.

– Det skulle underlätta för många att söka vård och bland annat stärka arbetet med att fånga upp personer som utövar våld eller är våldsutsatta, säger Neil Ormerod.

Att öppna en vårdmottagning är en del av flera förslag för att stärka sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i länet som Vänsterpartiet lägger fram.

– Region Uppsala saknar hittills en handlingsplan för att stärka sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, trots att det är något som Folkhälsomyndigheten rekommenderar att regioner ska ta fram. Vi vill se mer resurser till området, en regional handlingsplan enligt nationell rekommendation och gärna en samordnare som jobbar aktivt med frågorna, säger Neil Ormerod.