Handelsanställd i livsmedelsaffär

Stå upp för arbetare under pandemin!

Handelsanställd i livsmedelsaffär
Handelsanställd i livsmedelsaffär.
Food photo created by wavebreakmedia_micro

Som Vänsterpartiets regionråd ser jag det som en del av mitt jobb att framhäva de som arbetar inom välfärden. De gör underverk men får ofta nedskärningar, hot om privatisering och låga löner som tack.

Just nu tänker jag särskilt de som sliter med att ta hand om oss under coronapandemin. Undersköterskorna och sjuksköterskorna på intensivvården har ett helvete, rent ut sagt. De som jobbar inom hemtjänsten och äldrevården bär ett tungt lass för att skydda de mest utsatta, många gånger med låga löner och osäkra anställningar. UL:s busschaufförer utsätter sig dagligen för smitta för att andra ska kunna komma till jobbet.

Även många tjänstemän har fått jobba extra. Och inte alla har det så lätt när de ska arbeta hemma.

Trots allt detta slit lägger de styrande i Region Uppsala, de borgerliga plus Miljöpartiet, en budget som inte täcker nästa års löneökningar. Vänsterpartiets budget för Region Uppsala har istället ett fokus på förbättringar för personalen och mer pengar till sjukvården. Högre och jämställda löner. Kortare arbetstider och en hälsosammare arbetsmiljö. Bättre möjligheter till utveckling. Det är ett tydligt alternativ till de styrande blågrönas privatiseringsiver.

De är kanske inte lika uppmärksammade som vårdpersonalen men vi bör även vara tacksamma mot de som ser till att det finns mjölk eller toapapper att köpa i butikerna eller att varorna vi beställer kommer hem till oss. Vi ska inte glömma handelsanställdas slit under pandemin.

De kan inte jobba hemifrån. Att stå i kassan är inte sällan att stå mitt i smittan. Många har fått jobba extra mycket med arbetstider som ändras med kort varsel, medan andra har blivit korttidspermitterade och fått betala med sämre lön för att stötta företagen. Alla har fått vänta löneökningar som borde ha kommit för ett halvår sedan.

Trots det vill inte arbetsgivarna ge handelsanställda samma löneökningar som andra delar av arbetsmarknaden. Det blir inte bättra av att branschens otrygga villkor gör att hela 39 procent av de som jobbar i detaljhandeln har en inkomst som ligger under fattigdomsgränsen (statistiken kommer från fackförbundet Handels). Därför har Handels varslat om strejk.

Detsamma gäller Hotell- och restaurangfackets förhandlingar. Ytterligare en bransch med osäkra anställningar där många har fått göra uppoffringar i coronans spår.

Pandemin har visat hur viktigt vanliga människors arbete är. Men många arbetsgivare och borgerliga politiker vill inte se det. De går fram med förslag för att göra anställningar otrygga med ändringar i LAS. De lägger budgetar som inte täcker löneökningar. De vägrar satsa på låglönade handels– eller restauranganställda.

Det är dags att stå upp för Sveriges arbetare. För mig är det självklart att ställa upp solidariskt bakom LOförbundens krav. Jag hoppas att fler kan höja sina röster i stöd till de vars arbete får vårt samhälle att fungera.

Neil Ormerod
Regionråd (V)