artikel

För ett jämlikt Sverige och värld – Uttalande i solidaritet med #BlackLivesMatter

Mordet på den svarta mannen George Floyd i USA har skapat en våg av protester runt om i världen, från USA till Sverige. Vänsterpartiets mål är ett samhälle som fungerar för alla, inte bara för ettfåtal, ett jämlikt samhälle. Därför vill Vänsterpartiet Uppsala uttala vårt stöd och solidaritet med #BlackLivesMatter-rörelsen i USA och i Sverige.

USA har en lång historia av systematisk rasism. Inte bara mordet på George Floyd är ett exempel på det. Breonna Taylor som sköts till döds i sitt eget hem är ytterligare ett exempel USA har valt en högerextrem president som uppmanat polisen att misshandla fredliga demonstranter. Landets polis har i många fall följt den uppmaningen, samtidigt som de även angripit och arresterat journalister. USA:s polis och presidents beteende visar på demokratiproblemen USA har och indikerar att USA är mer av en korrupt polisstat än en fungerande demokrati. Därför anser vi det är bra att Vänsterpartiet nu i riksdagen lyfter frågan om att svenskt bistånd ska gå till civilsamhällsorganisationer som granskar USA:s stats- och polismakt, samt understödjer en demokratisk utveckling i landet.

Även Sverige har ett problem med polisbrutalitet och systematisk rasism. Det går att se i hur poliser flera gånger gått till oprovocerat angrepp mot fotbollssupporters och dödandet av den unge mannen Erik Torell. Enligt Civil Rights Defenders har polisen ett problem med rasism i Sverige. Sverige har flera gånger skakats av rapporter om rasistiska kommentarer från polisen, och rasprofilering av både väktare och polis. Vänsterpartiet Uppsala län kräver att det omedelbart upphör, och att hela ordningsmakten hörsammar #BlackLivesMatters-protesternas krav.

Polisens agerande under demonstrationen i Stockholm är under all kritik. Vi har alla skakats av de bilder och filmer på när svensk polis går till angrepp mot fredliga demonstranter. När demonstrationen var lugn valde polisen att köra in med polisbilar i folkmassan. När demonstrationen skingrade sig stod poliser i tunnelbanan redo med batonger och pepparspray och gick till angrepp. Vänsterpartiet Uppsala län vill uttrycka vårt starka stöd för #BlackLivesMatter-protesterna i Sverige, och kraftigt fördöma polisens agerande i Stockholm.

Vi vill samtidigt lyfta de goda exemplen, så som den kvinnliga polis som gick ned på knä i stöd med demonstrationen. Polisen är en organisation som inte bara ska respektera, utan upprätthålla mänskliga rättigheter och demokratin i Sverige. Vi anser att polisen som gick ned på knä agerade inom ramen för det. Vi uppmanar hela poliskåren att följa och lära av hennes modiga exempel.

Vi vill också lyfta den demonstration som skedde i Uppsala torsdagen den elfte juni. Vi applåderar de medborgare i Uppsala som valde att samlas under fredliga former för att demonstrera mot rasism i Sverige och världen. Vi ser det också som föredömligt att man valde att hörsamma polisen när de valde att upplösa demonstrationen, då den blev att bestå av mer än 50 personer.. Likväl har övriga demonstrationer i Uppsala, inte minst den digitala, varit föredömlig.

Vänsterpartiet Uppsala län förstår och respekterar människors oro över demonstrationerna och rådande smittspridning i samhället. Det är lika viktigt att skydda riskindivider från Covid-19 som det är att markera mot rasism.

Vänsterpartiet Uppsala län kommer också hålla aktiviteter för våra medlemmar där de kan fördjupa sina kunskaper i antirasism samt följa upp #BlackLivesMatter.

Grunden för en fungerande demokrati är en fungerande rättsstat, förtroende för och likhet inför lagen . Jämlikhet och förtroende undergrävs av övervåld och brutalitet. I synnerhet när den riktas mot grupper på grund av deras hudfärg. Vänsterpartiet vill se ett samhälle för alla, inte fåtalet. Därför står vi i solidaritet med #BlackLivesMatter – i Sverige och USA.