Omvärlden måste agera mot attackerna mot de mänskliga rättigheterna i Chile!

Studenterna i Chile har i dagar protesterat mot höjda kollektivtrafik. Dessa fredliga protester som är en grundläggande mänsklighet har bemötts av regeringen med kravallpoliser och militär. I 10 regioner råder det just nu utegångsförbud och undantagstillstånd.

Regeringens övervåld har inte lyckats stoppat protesterna, snarare har de nu spridit sig till andra delar av landet där modiga unga, kvinnor och män kämpar mot en neoliberal politik och för ett jämlikare samhälle. Fler grupper som påverkats av högerregeringens politik har nu blivit en del av denna kamp och flera fackförbund har nu utlyst generalstrejk.

Vi känner stor sorg, frustration och ilska över hur folkligt missnöje besvaras med övervåld! Utvecklingen går nu entydigt i fel riktning i Chile, mot ett allt mer auktoritärt, våldsamt och odemokratiskt styre.

Vänsterpartiet i Uppsala län känner en mycket stor oro över de kränkningarna av mänskliga rättigheter i Chile och uppmanar Sveriges regering och omvärlden att agera.

Vänsterpartiet i Uppsala län
Yekbun Alp – Internationell ansvarig