EU

Stoppa Erdogans förtryck i Turkiet

Vänsterpartiet i Uppsala län är djupt oroade över den odemokratiska utvecklingen i Turkiet. På senare tid har vi sett hur den Turkiska regeringen med Erdogan i spetsen arresterat det oppositionella HDPs ordförande, parlamentariker, folkvalda politiker, partimedlemmar, sympatisörer samt journalister. Vi har även sett rättegångar som saknar juridisk grund och dessa arresteringar är ett försök från Erdogan att sätta skräck i oppositionella och eliminera dem från den politiska arenan. Den kurdiska minoriteten utpekas av president Erdogan som en ”inre fiende”, för att samla stöd för sitt allt hårdare grepp om makten.

Den kommande folkomröstningen i vår handlar om att ta ställning till en ny konstitution som om den beslutas kommer innebära än mer makt åt Erdogan, som i praktiken får diktatoriska befogenheter och kontroll över landets politiska, militära och juridiska system.

Sedan den 11 februari har militären isolerat byn Xereba Bava som tillhör staden Nisebin i Norra Kurdistan. En isolering som innebär utegångsförbud, avstängd elektricitet och nersläckt telefonnät. Blodiga bilder och videor på bybor som är tagna av den turkiska militären cirkulerar på sociala medier. Allt pekar på omfattande övergrepp i byn. Både journalister och delegationer från HDP har nekats inträde till byn.

Turkiet har en historia av att använda sig av krig och konflikter för att stärka den nationella känslan i landet. Det är alltså ingen slump att Erdogan drar igång militära offensiver nu, det är en del av hans valkampanj. Den hårdföra nationalismen är ett redskap för att kunna stärka Erdogans auktoritära styre och tvinga igenom hans linje i den kommande folkomröstningen den 16 april 2017. Alla som driver nej-linjen pekas ut som landsförrädare och anti-turkiska.

Vänsterpartiet i Uppsala län uppmanar alla röstberättigade:

– Att rösta NEJ i valet, NEJ till mer makt år Erdogan.

Vänsterpartiet i Uppsala län kräver:

– Att alla politiska fångar släpps fria.

– Att internationella valobservatörer närvarar vid valet

– Att den Turkiska militären lämnar kurdiska byar och städer

– Att EU omedelbart slutar legitimera Turkiets odemokratiska styre.

– Att lägga förhandlingarna om EU-medlemskap på is och upphäva gränsvaktsavtalet med Turkiet.

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Uppsala läns årskonferens i Knivsta 12 mars 2017