Nyheter

Vänsterpartiet Uppsala län stöder Jeannette Escanillas resa med Women’s Boat to Gaza

Jeannette Escanilla Foto Niklas Almesjö, Uppsalafoto.se

Vänsterpartisten och uppsalabon Jeannette Escanilla är en av tre svenska delegater på Women’s Boat to Gaza som seglar för att bryta blockaden. Vänsterpartiet Uppsala län stödjer resan med 4 000 kronor.

Vänsterpartiet Uppsala län är stolta att vår partikamrat Jeannette Escanilla är en av tre utvalda svenska delegater som kommer segla med Women’s Boat to Gaza och stödjer resan med 4 000 kronor. Jeannette Escanilla kommer att vara ombord under den sista sträckan från Messina fram till Gaza.
– Jag är glad över möjligheten att segla med Women’s Boat to Gaza. För mig är det viktigt att i handling få visa den internationella solidaritet som Gaza så väl behöver. Det är kvinnor och barn som drabbas allra värst av blockaden. Tillsammans kan vi bryta blockaden!

Jeannette Escanilla är ledamot för Vänsterpartiet i Uppsala läns landstingsfullmäktige och vice ordförande i beredning för barn och unga. Hon är också första ersättare till Riksdagen. 2012 seglade hon med Ship to Gazas Estelle från Visby till Stockholm.

Women´s Boat to Gaza är den nya aktionen från Ship to Gaza och Freedom Flotilla. Såväl besättning, delegater, aktivister som media på de två båtarna består av kvinnor från världens alla hörn. Båtarna avseglar från Barcelona 14 september och beräknas anlöpa Gaza några veckor senare. Förutom Jeannette Escanilla seglar från Sverige även Malin Björk, europaparlamentariker för Vänsterpartiet och Paulina de los Reyes, professor i ekonomisk historia vid Stockholms universitet.