Rossana Dinamarca: Inga fler dödade kvinnor!

I år handlar den internationella kvinnodagen för oss i Vänsterpartiet om att säkerställa säkerheten för alla oavsett kön, könsidentitet eller sexuell läggning.

– Det ska vara nolltolerans mot mäns våld mot kvinnor. Det handlar om en mänsklig rättighet. Vänsterpartiet kommer att arbeta hårt för att rikspolitiken implementerar en nolltolerans för våld mot kvinnor, juridiskt såväl som socialt, säger Rossana Dinamarca, feministisk talesperson för Vänsterpartiet.

I genomsnitt dödas 13 kvinnor varje år av en nuvarande eller tidigare partner. 2014 anmäldes 20 300 sexualbrott, enligt BRÅ. Våld mot kvinnor är fortfarande djupt inbäddad i den svenska kulturen och samhället. Det är ett gigantiskt samhällsproblem som vi bara har börjat upptäcka vidden av.

–Det är dags att göra upp med de stereotypa föreställningarna som förminskar både män och kvinnor och som skapar en grogrund för våldet. Vi måste på allvar utmana maskulinitetsnormerna, alltså de bilder av hårda, våldsamma män som vi ständigt matas med. Inga fler dödade kvinnor, säger Rossana Dinamarca.

På internationella kvinnodagen lyfter Vänsterpartiet följande krav och förslag:

• Vi kräver att regeringen omgående fattar beslut om en handlingsplan mot våldtäkter och sexuellt våld.

• Hat och hot som genomförs i sociala medier ska tas på lika stort allvar av rättsväsendet som om någon sagt det i ditt ansikte.

• Vi vill att en haverikommission tillsätts som ska se över varje fall där en kvinna mördats eller misshandlats till döds av en närstående man.

• Feminism för killar i skolan. Förskola, skola, fritidshem och fritidsgårdar ska också arbeta normkritiskt och alla som jobbar i dessa verksamheter ska ha genuskunskap antingen i utbildningen eller som kompetensutveckling.

För mer information:
Sofia Zouagui, pressekreterare, 072-736 59 33