Migrationsverket förnekar sig inte – några besök i verkligheten i påsktiden…

Det är inte bara tårtor och champagne som utmärker Migrationsverket. Det uppvisar en cyniskhet som man häpnar inför trots att mycket otroligt har passerat under årens lopp.
Vad sägs om den tidigare fängslade, våldtagna grovt skändade kvinnan från Iran som inför sin rastlösa väntan på besked på sin ansökan om Ny Prövning fick beskedet ”att du får vara förberedd på avvisning”, trots att hon står på randen till självmord, vilket dokumenterats av sakkunnig läkare. I september 2005 fick hon inhibition ( upphävande av avvisningsbeslut) efter anmälan till Europadomstolen för Mänskliga Rättigheter i Strasbourg. Sedan dess har hennes så kallade ärende (det handlar faktiskt om ett människoliv) valsat hit och dit och ligger nu hos Migrationsverket.

Eller familjen från Kosovo, en ensam mamma med tre tonårssöner och en dotter, som nyligen greps av polis klockan sex på morgonen, för säkerhets skull kom tre polisbilar och en piketbil. Var de kriminella, hade de mördat ? Nej värre än så, de hade sökt asyl i Sverige. Ytterdörr och andra dörrar slogs sönder, vilket föranledde att bostadsbolaget sedan fick komma med nya dörrar och röja upp i lägenheten. Den äldste sonen hade veckan dessförinnan gift sig med flicka från samma hemland. Hon har uppehållstillstånd i Sverige. Till råga på all sorg hade brudens pappa avlidit av en hastigt påkommen sjukdom ett par dagar för tvångshämtningen. Migrationsverket brukar alltid berömma sig av att de anser att avvisningar ska gå lugnt och värdigt till, var detta ett undantagsfall? Åt de tårta den här gången?

För att inte tala om den fackföreningsaktive mannen från Etiopien, som varit torterad och fängslad två gånger i sitt hemland. Efter avslag från Migrationsverket och Utlänningsnämnden väntar han återigen på besked från Migrationsverket på Ny prövning, den ansökan lämnade han in i november 2005, men kön är lång. Under tiden har hans unga döttrar i Etiopien råkat mycket illa ut, de har blivit fängslade i skolan och bortförda under vidriga förhållanden. Rädda Barnen har för övrigt rapporterat om den osäkerhet som råder i etiopiska skolor och hur oskyldiga barn frihetsberövas och bestraffas helt godtyckligt. Nu är de flesta skolor i landet stängda. Ska vår vän beviljas uppehållstillstånd?

Vidare vill jag nämna den 60-årige torterade politikern från Bangladesh, som tillhör en minoritetsgrupp. Han väntar med fru och 20-årig dotter, dag för dag passerar som en evighet, sakta men säkert bryts de ner av den oerhörda ovissheten . Migrationsverket avslog deras ansökan. De kan bo i en annan del av landet, då är det ingen fara för dem!

Slutligen vill jag uppmana alla, att vi fortsätter kampen för mänskliga rättigheter för alla människor oavsett härkomst, religion och hudfärg! Kampen för amnesti för gömda och papperslösa måste fortsätta! Hade Vänsterpartiet fått igenom sina krav i riksdagen hade alla ovanstående haft en helt annan situation nu, men det bromsades av moderater och socialdemokrater i ett skamligt samförstånd.
Samt stort tack till våra flyktingkämpar i riksdagen Ulla Hoffmann och Kalle Larsson !!!

Ingeborg Sevastik
Östhammar