Arbetsmarknad

Stöduttalande för Vårdförbundet

Stöduttalande av Vänsterpartiet Uppsala läns distriktsårskonferens 2024 för Vårdförbundets krav i avtalsrörelsen

Foto av Anna Shvets från Pexels

Vänsterpartiet Uppsala läns distriktsårskonferens 2024 uttalar stöd för Vårdförbundets krav i avtalsrörelsen, i synnerhet kravet om sänkt arbetstid. Vi gör det inte bara för att vi ser det som ett första steg för sänkt arbetstid i hela samhället utan också för att vårdens arbetare förtjänar mer än applåder.

Pressen på vårdens arbetare är idag hög. Pandemin drabbade de hårt och effekterna känns idag i form av utbrändhet och PTSD-symptom. Allt fler arbetare inom vården tvingas arbeta deltid. Enligt Vårdförbundet tvingas allt fler inom deras grupper arbeta deltid. Under en livstid innebär det att en sjuksköterska förlorar 7 miljoner kronor enligt deras beräkningar om hon arbetar 75 %. Samtidigt uppger 4 av 10 unga som arbetar i vården att de inte tror att de kommer arbeta ett helt yrkesliv på grund av den höga arbetsbelastningen.

Sänkt arbetstid med bibehållen lön innebär att fler orkar arbeta heltid och ett helt arbetsliv. Det är inte bara viktigt för att vården ska fungera. Det motverkar också att kvinnor blir fattigpensionärer och att de får mer pengar i plånboken eftersom de kan gå upp i tid. I ett läge där Sverige är rekordrikt är det en rimlig prioritering.

Sänkt arbetstid är därför en fråga om fördelning av samhällets förmögenhet, jämställdhet och en fungerande vård. Därför fastslår årskonferensen att vi:

• Uttalar vårt stöd till Vårdförbundets arbete för förkortade arbetstider med bibehållen lön.
  • Kräver att regeringen skjuter till de resurser som krävs för arbetstidsförkortning och för att upprätthålla dagens nivå på välfärd.
  • Uppmanar Region Uppsala och samtliga kommuner i länet att verka för att SKR ska förhandla om arbetstidsförkortning i linje med Vårdförbundets avtalskrav.
  • Uppmanar SKR att hörsamma Vårdförbundets krav.
  • Uppmanar samtliga partiföreningar och distrikt i Vänsterpartiet att ställa sig bakom Vårdförbundets arbete för förkortad arbetstid.
  • Kräver att arbetstiden sänks för hela samhället.