Miljö
Maskrosäng

Svar på Naturskyddsföreningens enkät

I mars 2022 tillfrågades partierna i regionfullmäktige i klimat- och miljöfrågor av Naturskyddsföreningen. Alla åtta partier svarade. I början av september publicerade Naturskyddsföreningen sin analys av svaren i form av en debattartikel. Men då vi tycker att våra svar inte riktigt kom fram i debattartikeln publicerar vi här våra svar i sin helhet.

1. Anser ni att de av regionen vidtagna och planerade åtgärderna för att klara målet om högst 1,5 graders temperaturhöjning och för att förhindra minskad biologisk mångfald?Vi anser dem otillräckliga. Klimatarbetet måste bygga på vad forskningen säger. Vänsterpartiet är fullt medvetna om att ju längre vi väntar med ordentliga klimatåtgärder, desto dyrare blir det, och desto värre drabbas klimatet.
  2. En rad vetenskapliga rapporter berör hoten mot klimatet och den biologiska mångfalden. Exempel på rapporter är IPCC:s rapport 2021 om klimatet, Klimatpolitiska rådets rapport 2022, 2021 Nobel Prize Summit Our planet, our future och IPBES rapport om biologisk mångfald. Anser ni att ert parti har god kännedom om innehåll och slutsatser i dessa rapporter? Om ni anser att ni inte har god kännedom om innehåll och slutsatser i rapporterna, hur vill ni förändra kunskapsbristen?Nej. Som i alla politiska partier har vi en övergripande kännedom om innehållet i dessa rapporter, men vi arbetar aktivt för att informera oss om rapporterna och annan forskning på klimatområdet. Några av de viktigaste slutsatserna – att vi gör alldeles för lite, att vi skulle kunna göra mycket mer redan idag, samt att det blir dyrare ju längre vi väntar – har vi ändå full koll på, och agerar utifrån det.
  3. FN:s generalförsamling antog 2015 Agenda 2030, en resolution för hållbar utveckling. Arbetar ert parti utifrån målen i Agenda 2030? Anser ni att miljömålen uppnås? Om nej, förklara varför.Både ja och nej.

a) Ja – Vänsterpartiet arbetar utifrån målen.
    b) Nej – miljömålen uppnås inte.

Om ja, beskriv hur.
    Vänsterpartiet har yrkat på att regionen ska upprätta en koldioxidbudget. En vetenskaplig klimatpanel ska tillsättas, och som får i uppdrag att presentera rekommendationer och riktlinjer för arbetet. Vi har också motionerat om att Region Uppsala ska utlysa klimatnödläge, för att allvaret i situationen ska understrykas.

Om nej, förklara varför.

Regionens styrdokument nämner ofta Agenda 2030, men detta känns mest som ett alibi. I själva verket finns det väldigt lite som pekar mot att vi följer Agenda 2030 och Parisavtalets mål om max 1,5 graders temperaturökning.

4. Vilket ansvar anser ni att regionen har för att möta hoten mot klimat och miljö i den egna verksamheten?Stort ansvar. Regionen styr naturligtvis över den egna verksamheten och kan införa konsekvensbeskrivningar för klimat och miljö i samband med de beslut som fattas av både politiker och tjänstepersoner. Politiken fattar också beslut som påverkar invånarnas vardag. Som exempel skulle bättre cykelvägar och utökad kollektivtrafik med sänkta priser kunna få långt fler att välja ett hållbart resande istället för att ta bilen.
  5. Många barn och ungdomar uttrycker oro inför framtiden på grund av hoten mot klimat och miljö. Delar ni denna oro?Ja. Klimatfrågan är kanske den största utmaningen mänskligheten ställts inför, och trots att vi är medvetna om situationen gör våra makthavare långt ifrån tillräckligt. Vi delar dessa barn och ungdomars oro. För att möta denna oro krävs tre saker: Upprättande av en koldioxidbudget, att regionen vidtar nödvändiga åtgärder för att följa denna, samt att vi aktivt informerar invånarna om det regionen gör för att mota klimatkrisen.
  6. Regeringen har beslutat att godkänna SKB:s ansökan om slutförvar av kärnavfall i Forsmark. Tycker ni med tanke på det politiska läget i världen att det behövs ytterligare säkerhet för att slutförvara avfallet? Motivera svaret.Även om slutförvar av kärnavfall är en fråga för nationell nivå, så kan vem som helst konstatera att det inte råder någon egentlig samstämmighet bland experterna kring om dagens förvaringsteknik räcker för slutförvar i 100 000 år. Så länge sådan samstämmighet saknas behöver SKB arbeta för att hitta eller ta fram förvaringsmetoder som experterna känner sig trygga med. Och ett mål för både region och hela Sverige måste också vara att snarast ställa om till att enbart använda förnybara energikällor.