Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Uppsala län känner stor oro över Turkiets agerande i kurdiska städer

Yekbun Alp. Foto: Bezav MahmodYekbun Alp Foto: Bezav Mahmod

Allt sedan fredsprocessen med Kurdiska arbetarpartiet – PKK upphörde i våras har turkiska AKP-ledda staten gått till hårt angrepp mot städer med kurdisk majoritet. Speciellt mot de städer där vänsterorienterade HDP fick flest röster i omvalet i turkiska parlamentsvalet den 1 november.

Det handlar om 5 städer just nu som under en längre tid förvandlats till krigszoner där folket gör sitt yttersta för att försvara sina hus och kvarter.
Flera civila har mördats – främst barn, kvinnor och äldre, många skadade också, en del med livshotande skador och för varje dag kommer information om fler döda. Senast igår mördades två ungdomar i den historiska staden Amed (Diyarbakir på turkiska).

Turkiska staten har gått så långt att de infört utegångsförbud som lett till att folk börjar få brist på vatten och mat. Flera områden befinner sig i en akut situation. Även el och sociala medier som Twitter och Facebook har stängts ned i dessa områden, allt för att stänga av kommunikationen med omvärlden.

Kurdistan har en rik historia med många historiska platser och byggnader, i och med att turkiska militärer och speciella enheter belägrat städer har många historiska byggnader bränts ner eller lämnats med enorma kraterliknande hål från dess massiva eldgivning.

Vänsterpartiet i Uppsala län tar avstånd från Turkiets inhumana politik mot det kurdiska folket och uppmanar vår regering att på EU-nivå få ett slut på Turkiets statsterror.

Yekbun Alp, 070-141 40 67
Internationellt ansvarig