Tidningsklipp om mohlins

Bussförarna behöver arbetstrygghet!

Tidningsklipp om mohlinsMögelskadade lokaler och otrygga anställningar – det blev resultatet för bussförarna efter upphandlingen. Vid nyår tog Mohlins Bussar AB från Ljusdal över delar av busslinjerna i Knivsta, Uppsala, Tierp och Östhammar, och dessutom skolbusstrafiken i fem av länets kommuner genom ett avtal med Region Uppsala. Avtalet löper på åtta och ett halvt år och är värt minst 1,1 miljarder kronor. Peter Mårtensson, regionchef på Mohlins bussar, förklarade att avtalet skulle skapa en ”trygghet och långsiktighet när det gäller anställningsförhållanden” för den personal de anställde.

– Tyvärr fanns det inget i avtalet som sa att de skulle ta över befintlig personal i verksamheten, säger Sverker Åslund (V), ledamot i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden. Alla som varit tillsvidareanställda för att köra våra skolbussar och andra linjer tvingades söka om sina jobb och då bara få en provanställning med den osäkerhet som en sådan innebär. Det är som om de inte redan visat att de kan sköta sitt jobb!

Gun Fjellner, ersättare (V) i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, fyller i:

– Snart är den svenska arbetsmarknaden tillbaka på 1800-talet. Mohlins kör sina bussar på medborgarnas uppdrag och Region Uppsala har en skyldighet att se till att allt går rätt till.

Den ”trygghet och långsiktighet” som Mohlins Bussar utlovade rådde bara drygt tre månader. Företagets personalpolicy har på ett inte alltför smickrande sätt återgivits i Upsala Nya Tidning. Arbetsgivaren uppmanar de anställda att se till att facket går med på begränsning av raster, annars kan deras tjänstgöringsgrad minska. Lokalerna för bussdepån i Knivsta finns i en allvarligt mögelskadad fastighet och facket vittnar om att ersättningsbaracker saknar avlopp och rinnande kallt och varmt vatten.

– Förare som försökt rätta till missförhållanden på arbetsplatsen har sagts upp, och områdeschefen har såvitt det går att bedöma försökt efterforska källor, vilket strider mot efterforskningsförbudet, menar Sverker Åslund. Jag har därför lämnat in en interpellation till regionfullmäktige där jag frågar Trafik- och samhällsutvecklingsnämndens ordförande Johan Örjes (C) hur han ser på de uppgifter som kommit fram i UNT:s granskning, och vad regionen kan göra för att åtgärda dessa missförhållanden.