Delat ledarskap för vänstern i Uppsala län

I helgen höll Vänsterpartiet Uppsala län sin årliga distriktsårskonferens och lade fast visioner och mål för det kommande året. Sakpolitik och prioritering av politiska frågor stod i fokus.

På agendan stod också val av ny distriktsstyrelse, och däribland val av ordförande. Den här gången valde man ett delat ledarskap då Per Markus Risman, som innehaft posten som ordförande i två år, nu får sällskap av Hanna Victoria Mörck, som annars är mest känd för Uppsalaborna som ett av två kommunalråd för Vänsterpartiet.

– Vi har antagit en offensiv verksamhetsplan som gör att vi går in i valåret 2022 med en stark organisation och starkt stöd hos allmänheten i frågor som klimat, fackliga rättigheter och att värna hyresrätten, berättar Hanna Victoria Mörck. Jag ser oerhört mycket fram emot att jobba tillsammans med Per Markus och den övriga distriktsstyrelsen för att stärka hela organisationen inför valet.

Redan 2014 hade Vänsterpartiet nationellt mer än 50 procent kvinnor på samtliga nivåer i Sveriges kommuner, landsting och riksdag, och därmed tveklöst bäst när det gäller kvinnors representation.

– Vår vilja att göra samhället mer jämställt och rättvist är vår starkaste drivkraft för förändring, menar Per Markus Risman. Och alltsedan partiet hade kongress i Uppsala 2012 då Jonas Sjöstedt valdes till partiledare har vi medvetet byggt en stark organisation, vilket resulterat i ständigt stigande valresultat och dubbelt så många medlemmar. Och med två ordföranden visar vi exempel av kollektivt ledarskap och mindre fokus på en person som företrädare för vårt distrikt.