Okategoriserade

Vänsterpartiet Enköping har eget 1 maj-tåg – behåll Ena Energi och Enköpings hyresbostäder!

Under många år har Vänsterpartiet deltagit i Socialdemokraternas 1 Maj-möte. Vi har gjort det genom att träffas på Stora Torget innan Socialdemokraternas 1 Maj-möte och sen anslutit till Socialdemokraternas 1 Maj-tåg. Inför valet 2010 hade vi långt gångna planer på att samarrangera 1 Maj-mötet och dela på talartiden i Skolparken, men Socialdemokraterna hoppade av det samarbetet i sista stund. Vi ville trots det bidra till enighet inom arbetarrörelsen har år efter år tågat i samma 1 Maj-tåg, bakom Vänsterpartiets banderoll.

Inför årets 1 Maj har partiföreningen i Enköping omvärderat vårt deltagande i Socialdemokraternas 1 Maj-tåg. Det finns inte längre någon enighet inom arbetarrörelsen när Socialdemokraterna i Enköping säljer ut allmännyttans bostäder och Ena Energi. Vänsterpartiets syn på välfärd, bostadspolitik och gemensamt ägande har inte i grunden förändrats sedan valet 2014. Vi står fast vid att Ena Energi är ett naturligt monopol och att Enköpings Hyresbostäder ska öka både antalet lägenheter och andelen av bostäderna i Enköping. Om detta har vi varit överens med Socialdemokraterna under alla de år vi samarbetat i opposition. Men vi konstaterar besviket att Socialdemokraterna sedan valet 2014 oftare är överens med Moderaterna än med oss i de frågorna.

Därför kommer Vänsterpartiet i Enköping att arrangera ett eget 1 Maj-möte. Vi kommer att träffas klockan 11:00 nedanför Spanska Trappan för att tåga ner till Drömparken. Där håller vårt regionråd Neil Ormerod årets 1 Maj-tal, Vänsterpartiets kandidater i kommunvalet presenterar sig och enköpingsbandet ”Daniel Svalling och Måndagsrevolutionen” spelar.

För frågor om Vänsterpartiets 1 Maj-möte, kontakta Magnus Ahlkvist, 070-5366567