Vård och omsorg

Gratis mensskydd för unga tjejer

Bindor och tamponger är dyrt. För unga tjejer med dålig ekonomi, kan att inte ha råd med mensskydd leda till att de stannar hemma från skolan eller låter bli att idrotta av oro för att blöda igenom eller lukta illa. En del kanske inte byter mensskydd tillräckligt ofta, vilket innebär hälsorisker.

Vänsterpartiet tycker inte att mens ska vara en klassfråga. Därför vill vi inleda en försöksverksamhet med gratis mensskydd som delas ut på ungdomsmottagningen.

– Kostnadsfria mensskydd kan bidra till att utjämna sociala och ekonomiska skillnader som kan leda till en ojämlik hälsa. Det är också ett bra och naturligt sätt för unga tjejer att komma i kontakt med vården för att kunna prata och få information om sin hälsa, säger Neil Ormerod, regionråd i Region Uppsala.

Att få mensskydd genom en ungdomsmottagning innebär också en större frihet för tjejer som lever i kontrollerande familjer och inte vågar använda preventivmedel som gör att mensen försvinner eftersom det är föräldrarna som köper mensskydden. Dessutom blir kontakten med ungdomsmottagningen ett tillfälle att kunna få rådgivning om och tillgång till preventivmedel.

– Vi ser flera vinster med att mensskydd blir gratis för ungdomar. Om projektet faller väl ut hoppas vi kunna införa det i hela länet, säger Neil Ormerod.

Kontaktuppgifter:

Neil Ormerod, regionråd, V, Region Uppsala