Vänsterpartiet stöttar åtalade parlamentariker från HDP

Jonas Sjöstedt och HDPs partiledare Selahattin Demirtaş, som idag är på besök i Sverige.

I Turkiet går utvecklingen snabbt åt fel håll. President Erdogans styra blir allt mer auktoritärt och dagligen kränks och inskränks de mänskliga rättigheterna. 20 maj beslutade det turkiska parlamentet att häva immuniteten för ett stort antal av landet demokratiskt valda parlamentsledamöter. Beslutet var tydligt riktat mot vänsterpartiet HDP. Nu riskerar 55 av deras 59 parlamentariker att ställas inför rätta. I det flesta fall handlar det om tydliga politiska åtal om förolämpning av presidenten eller ”propaganda för terrororganisation”.

Vänsterpartiet vill att Sverige och EU talar klarspråk om utvecklingen i Turkiet och att man häver flyktingavtalet med landet. Det är inte rimligt att idag betala ut miljardbelopp till Turkiet och göra Erdogan till EU:s gränspolis.

För oss är det viktigt att i ord och i handling nu stötta alla de modiga kvinnor och män som står upp för de mänskliga rättigheterna i Turkiet. Ett flertal av Vänsterpartiet riksdagsledamöter och EU-parlamentariker Malin Björck har därför beslutat att gå in som faddrar till åtalade parlamentariker för HDP. Fadderskapet innebär att Vänsterpartiets riksdagsledamöter kommer följa parlamentarikerna i HDP och uppmärksamma deras fall i Sverige.

För mer information;
Hans Linde,
Riksdagsledamot och Utrikespolitisk talesperson (V)
0702-900740

På bilden: Jonas Sjöstedt är fadder åt HDPs partiledare Selahattin Demirtaş, som idag är på besök i Sverige.

Lista över faddrar och parlamentariker
Jonas Sjöstedt, Selhattin Demirtas
Ulla Andersson, Figen Yüksekdağ Şenoğlu