Omvärlden måste agera mot attackerna mot de mänskliga rättigheterna i Turkiet!

I Turkiet utsätts just nu kurder och oppositionella för omfattande övergrepp och attacker. 8 september attackerades vänsterpartiet HDPs huvudkontor i Ankara och runt om i Turkiet har minst 120 av HDP:s lokala kontor attackerats. I parlamentsvalen 7 juni lyckades HDP ta sig in parlamentet och berövade det styrande AK-partiet dess majoritet.

I östra Turkiet har kurdiska städer och byar isolerats och invånarna utsatts för våld och övergrepp. Samtidigt har oppositionella arresterat runt om i Turkiet och ett stort antal tidningar och websidor i har stängts ner. Över hela Turkiet attackeras människor som misstänks vara kurder eller sympatisörer till HDP.

Vänsterpartiet känner en mycket stor oro över de omfattande kränkningarna av mänskliga rättigheter i Turkiet och uppmanar Sveriges regering och omvärlden att agera.

– President Erdogan har valt att besvara en växande opposition och folkligt missnöje med våld, arresteringar och attacker. Utvecklingen går nu entydigt i fel riktning i Turkiet, mot ett allt mer auktoritärt, våldsamt och odemokratiskt styre, säger Hans Linde riksdagsledamot och utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

– Sverige och omvärlden måste nu tydligt agera och kräva att Erdogan respektera grundläggande mänskliga rättigheter och stoppar våldet mot oppositionella och kurder. Margot Wallström bör omgående kalla upp Turkiets ambassadör till UD och fördöma övergreppen, säger Hans Linde

1 november går Turkiet till nyval. Vänsterpartiet uppmanar nu regeringen att agera inom OSSE och Europarådet för att en omfattande valobservatörsmission inleds. Vänsterpartiet anser att det är viktigt att man jämfört med tidigare val skickar fler valobservatörer som kan täcka en större del av landet och som kan vara på plats i god tid före valet.

– Det är inte möjligt att genomföra ett demokratiskt och fritt val i Turkiet så länge som våldet fortsätter – och mycket tyder på att det är just det som är Erdogans syfte. Internationell närvaro, i synnerhet i områden där oppositionen är stark, är avgörande för att Turkiets folk ska kunna få avgöra landets framtid, säger Hans Linde.