Arrangemang

Demonstrera med Jonas Sjöstedt i Uppsala på 1 maj!

Demonstera med oss på 1 maj. Foto: Amadeus Sepulveda

I år talar Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på 1 maj i Uppsala.

Temat för året är “Inte till salu” vilket inbegriper trygga jobb och nej till vinster i välfärden.

11.45 Samling Vaksala torg

12.45 Avmarch

13.15 Tal i Slottsbacken av Jonas Sjöstedt, Ilona Szatmári Waldau, Miranda Cox mfl. Underhållning av Röda lågan.

Årets första maj-insamling till stöd för Kobane

Årets första maj-insamling går till arbetet med att bygga upp Kobane. Kobane är namnet på en stad och en kanton i norra Syrien, alldeles vid gränsen till Turkiet, som Islamiska staten (IS) har attackerat under hela hösten. Sedan slutet av januari i år har kurdiska styrkor med tillfälligt stöd från USA tvingat IS att retirera, först från staden Kobane och sedan från stora delar av de omgivande områdena. I Kobane bor huvudsakligen kurder, men också människor från de övriga religiösa och etniska grupper som finns i Syrien. Kantonen hade omkring 400 000 invånare innan IS attack.  De allra flesta av dem har flytt området. Många bor nu i flyktingläger i Turkiet, som inte bara har en lång historia av förtryck av kurderna utan också anklagas för att ha släppt igenom vapen över sina gränser till IS. Arbetet med att bygga upp Kobane handlar om att göra det möjligt för dem att komma tillbaka och bygga upp sina liv och hem igen. Bidra till insamlingen, PG 6771-0. Märk ditt bidrag “Kobane”