Arbete åt alla – kampanjfinal för arbetslivskampanjen

Lördag 15 mars var det kampanjfinal för Vänsterpartiet Uppsala läns kampanj “Arbete åt alla – för ett mänskligare arbetsliv”. Som vanligt delade vi ut flygblad runt Stora torget, men denna dag höll flera företrädare även tal om Vänsterpartiets förslag till en ny arbetarpolitik. Totalt delades 10 000 flygblad ut under hela kampanjen.

– Samtidigt som hundratusentals människor hindras från att arbeta breder stressen ut sig i arbetslivet. Naturligtvis är det rena vansinnet. Att regeringen har givit sig på sjuka och arbetslösa, försämrat villkoren för oss som jobbar, radat upp “jobbskatteavdrag” och försökt skapa nya låglöneyrken har knappast räddat oss från massarbetslösheten, säger Rikard Brennius, en av talarna.

För att skapa jobb och framtidstro måste klyftorna i samhället minskas. Naturligtvis är det inte “dyrare” att gå mot full sysselsättning och ökad jämlikhet än att fortsätta mot allt djupare klassklyftor. Enbart de privata vård- och omsorgsföretagens årliga vinst på 8,7 miljarder kronor motsvarar till exempel 22 000 undersköterskor. Det handlar helt enkelt om att våga.

Vänsterpartiet Uppsala län vill se arbete åt alla och ett mänskligare arbetsliv.

* Full sysselsättning – satsa stort på bostadsbyggande, offentlig välfärd, infratruktur och klimatomställning.

* Stoppa vinsterna i välfärden – öka personaltätheten i skola, vård och omsorg.

* Slutdribblat – lagstifta om stärkt rätt till fasta anställningar.

Vänsterpartiet tänker göra 2014 till året då solidariteten och förnuftet återvänder till svensk politik.

Rikardarbetslivskampanj för hemsidan

BerittalarJavieratalar