Publikrekord på soliga sommartal

Jonas Sjostedt sommartalar

Hårdare miljökrav på gruvbolagen som också ska betala tillbaka ekonomiskt till lokalsamhället där de verkar. Det var två av de krav som Jonas Sjöstedt framförde inför en rekordstor publik i årets sommartal på Gammlia i Umeå.

Ulla Andersson drog ner applåder när hon fokuserade på hur riskkapitalbolagens framfart inom vård-och omsorg slår dubbelt mot kvinnor, och lovade att Vänsterpartiets feministiska profil kommer att märkas under kommande valrörelse.

Av lördagens regn märktes inget när en månghövdad publik, varav många barnfamiljer, samlades på tunet utanför Gammlia, Umeå länsmuseums friluftsmuseum, på söndagen. Många Umebor hade tagit en söndagspromenad hit för att lyssna till Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson. Även Tamara Spiric, kommunalråd i Umeå och Mia Grip, gruppledare i landstinget talade.

Mia Grip ägnade sitt tal åt att berätta om upprinnelsen till den uppmärksammade folkomröstning som ska äga rum i Västerbotten om bara tre veckor och som handlar om rätten till likvärdig och god vård i hela länet. Även Jonas Sjöstedt betonade vikten av den lokala folkomröstningen i sitt tal och menade att den kan komma att få betydelse långt utanför Västerbottens gränser.

– Vi märker att vår kamp mot vinstdriften i välfärden verkligen gett resultat, nu är det andra partier som försöker låta som oss. Folkomröstningen i Västerbotten är en sorts temperaturmätare på tillståndet i hela landet, menade Jonas Sjöstedt, och berättade om en annan folkomröstning där han var drivande, euro-omröstningen för tio år sedan.

– Där tycktes det som om vi hade allt emot oss. Motståndarna hade i stort sett alla ledarsidor och pumpade in pengar från näringslivet i sin kampanj. Vi hade bara våra argument och vårt engagemang, men vi vann, och det kan vi göra nu också.

– Både i Västerbotten, och i riksdagsvalet 2014.

Dagens nyhet handlade om de tuffa krav på gruvbolagen som Vänsterpartiet nu ställer.

– Idag är lagstiftningen gjord för att gynna gruvföretagens exploatering. Vi sätter de lokala samhällenas utveckling och respekt för miljön främst, sa Jonas Sjöstedt.