1 maj i strålande solsken

Årets första maj-firanden blev lyckade tillställningar för Vänsterpartiet i Uppsala län. Både i Uppsala och Enköping ordnade Vänsterpartiet demonstrationer och det blev god uppslutning i båda städerna.

1a maj 2013 4

I Uppsala tågade omkring 900 första maj-demonstranter i strålande solsken under parollen “Vi är människor – inte maskiner” från Vaksala torg till Slottsbacken. Vänsterpartiets tåg var därmed dagens största i Uppsala. I Slottsbacken hölls tal av Vänsterpartiets europaparlamentariker Mikael Gustavsson, kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau, Ung Vänsters förbundsordförande Stefan Lindborg, fackligt-politiska representanten Berit Bengtsson, samt av Vänsterns studentförbund Rikard Engblom. Röda lågan stod för fantastisk musik.

Gott humör och kampanda präglade dagen.

I Enköping deltog Vänsterpartiet med 70-80 personer som en egen sektion i LO:s och Socialdemokraternas tåg. På torgmötet deltog cirka 300 personer och från Vänsterpartiet talade Magnus Ahlkvist, gruppledare i Enköping, och Lars  Ohly, tidigare partiordförande och nuvarande kulturpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Tack till alla som deltog. Nu fortsätter vi framåt för en rättvisare värld.