Välfärd riskkapitalets nya guldgruva

Gustav Möller, den tidigare socialdemokratiske socialministern, myntade som bekant uttrycket: ”Varje fel använd skattekrona är en stöld från folket” – ett citat som fortfarande är i högsta grad aktuell inte minst mot bakgrund av hur privata bolag i välfärdssektorn nu täljer guld med pennkniv med hjälp av skattemedel och olika typer av skatteplanering/skatteflykt/skattefusk.  Eller som Svenska Dagbladet igår skrev på sin första sida: Välfärd riskkapitalets nya guldgruva. Mot bakgrund av denna utveckling har Vänsterpartiet nyligen startat en kampanj för världens bästa sjukvård och presenterat en rapport med namnet Vårda varje skattekrona – man kan säga i Möllersk anda.

Det är ju så att den svenska välfärden blir allt mer privatiserad. I vissa län t ex Stockholms län drivs t ex över hälften av alla vårdcentraler av privata företag. I spåren av privatiseringarna av den svenska ”vårdmarknaden” följer riskkapital­bolagen. Bolag, som egentligen är en samling fonder och holdingbolag, och som har enda syfte att köpa upp välfärdsbolag, maximera deras lönsamhet och sedan sälja dem vidare till högstbjudande.

Läs hela på Jacobs blogg: