Boende och skatter

Äntligen semester, efter en hektisk vår med mycket jobb. Denna den första semesterveckan sammanföll med politikerveckan i Almedalen. Alliansen senaste försök att visa enighet kom i form av ett löfte om slopandet av fastighetsskatten. Som i stället skulle ersättas av en kommunal avgift som ingen kunde tala om hur stor den skulle vara eller hur den skulle tas ut. Inte heller fanns några besked om vilka konsekvenser den slopade skatten och den eventuella avgiften skulle ge på kommunernas ekonomi gentemot staten.

Jag är orolig för att en slopning av fastighetsskatten skulle öka segregationen ytterligare och skapa fler Nacka och Knivsta med ännu dyrare villor. Att boendefrågor är frågor som berör märks på reaktionerna efter Ilonas och mitt debattinlägg om behoven av hyresrätter i UNT den 25 juni (tack Ilona). Mycket beröm har kommit från många håll och dessutom blev inlägget det mest lästa på unt.se under det dygnet.

I övrigt har veckan som gick varvats med trädgårds- och fastighetsskötsel samt hushållsutskicket. Materialet är nu sorterat och tisdag den 11 juli hålls ett medlemsmöte med detaljplanering av Knivstas valrörelse. Vi startar med torgmöte mitt i Knivsta Centrum den 8 augusti 11.30 – 13.30 med Kung Henry och Lars Ohly. På talarlistan finns, förutom Ohly, Jocke från Ung Vänster och en ännu inte namngiven kamrat från Vänsterpartiet Sigtuna. Temat för mötet är Ung i Knivsta – ung i Sverige och alla är välkomna. Jag ser fram mot en spännande och intressant valrörelse, hoppas vi ses.

Ha en skön sommar önskar
Christer Johansson
från Knivsta