Inflöde istället för rundgång

I måndags fick jag tillfället att representera Uppsalavänstern vid möte med ett nätverk för naturvetenskapslärare i ungdomsskolan. Alla partier var representerade men jag var den ende som inte satt i kommunfullmäktige eller skolnämnd. Meningen var att vi skulle berätta vilka utbildningspolitiska initiativ vi planerade framåt, särskilt då för den naturvetenskapliga delen av skolan.
Själv ville jag nog i första hand höra vilka problem som de naturvetenskapliga lärarna ställs inför. Detta är särskilt intressant eftersom vi i Vänsterpartiet i Uppsala just nu håller på att forma vårt kommunalpolitiska program inför valet och nästa mandatperiod. Vi som är politiskt aktiva, för själv ser jag mig absolut inte som politiker, måste ju ständigt lära oss hur den verklighet, som vi vill förändra, ser ut. När snacket kom igång så blev det efterhand mest de politiska partierna som pratade och svarade på frågor. Efter fikat började alla förbereda sig på att lämna mötet, och nämndordförandena upplyste åter om en del planer. Då kunde jag inte hålla mig utan sa att jag tyckte mötet varit trevligt men jag hade hoppats få höra mer om vilka problem lärarna står inför.

Detta kom att bli nån slags dammöppnare för helt plötsligt dök det upp flera saker som var särskilt svåra för dessa lärare. Ex.vis finns i dag ingen chans att ha laborationer i halvklass på grundskolan. Därför kommer många elever till gymnasiet utan att ha genomfört praktisk verksamhet i kemi eller biologi. Ett annat problem ligger rätt nära och det är att många naturvetenskapliga lärare både i högstadiet och grundskolan tvingas jobba många timmar på kvällar och helger för att överhuvudtaget kunna genomför sitt arbete dagtid.

För mig kändes denna del av mötet som mest intressant för nu fick jag en chans att höra vad vi måste kämpa för som politiskt parti. Problemet med att vi politiskt aktiva människor blir ”politiker” det är att vi inte hinner eller orkar få en direkt kunskap om den verksamhet som det politiska systemet ska besluta om. Ännu svårare blir det i och med att den kommunala organisationen är uppbyggd på två delar, beställare och utförare, eller uppdragsnämnder och produktionsnämnder.

Du som råkar läsa det här kanske har en idé om något som dy tycker ska ske inom den kommunala verksamheten.
Snälla låt den flöda in i det politiska systemet!
En ingång är att maila den till oss i Vänsterpartiet. Du kan skicka den till [email protected] eller [email protected] så kan vi hjälpas åt att bota den parlamentariska rundgången.

Vi ses och hörs i valrörelse och daglig kamp
Lalla Anderson, ordförande i Vänsterpartiet i Uppsala