Förkylt också

Fick ont i halsen i måndags och vaknade på tisdagen med hosta och snuva också. Inte brydde sig förkylningen om att jag inte hade tid att vara förkyld, den bara malde på.
Hade nämndsammanträde i tisdags, vi skulle bl.a. besluta om Naturvårdsprogram och Fritidspolitiskt program. Behövde min röst till alla yrkanden och voteringar men inte brydde sig förkylningen om det. Lyckades få alla yrkanden och voteringar att gå rätt med stor tur. Vi var inte fulltaliga men oppositionen hade inte ersättare som kunde gå in som ersättare för den tomma stolen på vänstersidan. Vi klarade voteringarna med ordförandens utslagsröst (som vid det laget var rejält ansträngd). En bit in i behandlingen kom en folkpartist och en moderat. Hade de kommit bara ett par minuter tidigare hade vi förlorat omröstningen. Gick tidigare från nämndsammanträdet, vid det laget spelade det ingen roll, de borgerliga var ju redan i majoritet. Kom ändå lite för sent till utbildningen för förtroendevalda och dem som vill ha förtroendeuppdrag för vänsterpartiet i Uppsala. Egentligen skulle jag ha gått just det avsnittet på söndagen men insåg att den där förkylningen den skulle bara bli värre, då behöver man en söndag att vila på inför nästa arbetsvecka.

Resten av veckan fortsatte förkylningen att utvecklas mot sin absoluta höjdpunkt, som naturligtvis inträffade natten mellan fredag och lördag. Det var med rejäl snuva och hosta som det var dags för ett en heldag med kamraterna på politikerutbildningen. Om jag i början av dagen hellre hade legat kvar i sängen och känt mig ynklig så gick det snabbt över. Politikerutbildningen är både rolig och lärorik, blandningen av erfarna parlamentariker, mångåriga medlemmar och nya medlemmar gör det intressant. Vi började dagen med ideologi, det är fascinerande hur olika vi egentligen tycker om olika saker. Fast vi var överens om att det inte fanns något rätt eller fel i de frågor som vi diskuterade. Vi tog fram olikheterna för att kunna diskutera dem.

Tre näsdukar, 15 halstabletter, en god eritreansk lunch, ett besök i hälsokosten och en dos naturmedicin senare var det dags för temat så får vi en jämställd grupp. Eftersom det var sista utbildningstillfället, och en träff tidigare ställts in p.g.a. att alla deltagare utom en fick förhinder, var vi lite för många. Är man för många är det alltid några som inte säger så mycket. I en mindre grupp blir det mer att av ett samtal, som alla kan delta i. Trots storleken på gruppen blev även det här passet bra. Åtminstone tyckte jag det. Vi hade samtal om vad jämlikhet är och fick också anledning att prata om huruvida det är jämlikt när några pratar mycket och andra lite. Vi tog upp jämlikheten i partiet och i politiken.

Nu sitter jag här framför datorn, hostar (värre än igår men snuvan är bättre – tackar som frågar) och skriver “Veckan som gick”. Egentligen skulle jag vilja skriva så mycket mer om utbildningen men tanken är ju att den ska komma tillbaka i vår och då får man inte avslöja för mycket. Jag är nästan avundsjuk på er medlemmar i vänsterpartiet Uppsala som fortfarande har utbildningen att se framemot. Jag hoppas att vi ses i vår, friska, krya och fulla av entusiasm inför utbildningen och inför den stundande valrörelsen.

Ilona Waldau, medlem i vänsterpartiet uppsala och ledamot av kommunfullmäktige i Uppsala

ps. du läsare som inte är medlem, gå med – vi gör inte bara nytta, vi har trevligt tillsammans också. ds.